Kolumni: Varovaisuutta liikenteeseen

Hei sinä, joka viime viikolla meinasit ajaa kolmion takaa suoraan eteeni pysähtymättä ja sinä, joka lähdit satasen nopeusrajoitusalueella ohittamaan toisten autojen tullessa vastaan. Tulivatko mieleenne liikennesäännöt vai mitä mielessänne mahtoi liikkua? Oli muutamista sekunneista kiinni, etteivät automme törmänneet. Autokoulussa painotettiin moneen kertaan, että liikenteessä tulisi olla erityisen tarkkana ja näin välttää onnettomuudet. En tiennytkään, että siellä autokoulussa, missä te olette käyneet on opetettu asiat aivan päinvastoin.

Kun sain ajokortin vuosi sitten, en kuvitellutkaan miten vaarallista liikenteessä voisi olla. Luulin vaaroja aiheuttavan riistaeläimet iltahämärällä ja vaativat sääolosuhteet. Kukaan ei kuitenkaan kertonut, että suurimman vaaran aiheuttaisi liikennesäännöistä vähät välittävä Matti Meikäläinen, jolla on pakollinen tarve ajaa ”vähän lujempaa”. On jotenkin vaikea käsittää, että joku haluaa vaarantaa oman ja muiden ihmisten hengen vain sen takia, että sattuu olemaan pieni kiire. Olisiko mitään, jos lähtisi kotoa töihin vaikka viisi minuuttia aikaisemmin, ettei tarvitsisi kaahata itseään ja muita hengiltä?

Viime aikoina omalla huolimattomuudella aiheutettujen liikennevahinkojen määrä on noussut. Samaan aikaan poliisien resursseja ollaan vähentämässä. Resurssien puutteen takia ei ehditä valvoa liikennettä tarpeeksi ja muistuttaa ihmisiä oikeanlaisesta liikennekäyttäytymisestä. Omien viime aikaisten kokemusteni valossa voin sanoa, että tällaiseen huomautteluun ja muistutteluun olisi todellakin syytä.

Myös turvavälien jättäminen tuntuu unohtuvan ihmisiltä koko ajan. Miten monta onnettomuutta silläkin olisi vältetty, jos olisi ymmärretty jättää reilunkokoinen turvaväli? Tuskin kovin moni myöntää saavansa äkkijarrutuksen sattuessa autonsa hallintaan, jos jo valmiiksi ajaa edellä olevan auton takapäässä kiinni.

Eräs tuttavani totesi kerran, että hänelle iskee ajaessaan jonkinlainen vauhtisokeus, ja sen takia tulee ajettua ylinopeutta. Loppuun hän totesi, että harvoin siitä jää kiinni, ja jos jää niin sakko on hänelle aika pieni haitta. Tästä voidaan päätellä, että liian pienet rangaistukset aiheuttavat vaaratilanteiden uusimista. Yksi keino liikenteen vaaratilanteiden ja ylinopeuksien vähentämiseen olisi rangaistusten koventaminen. Jos vaarana on ajokortin menettäminen tai autokoulun uudelleen suorittaminen sakon sijaan, tuskin kovin moni olisi enää samoja virheitä uusimassa.

 

Teksti: Ida-Kaisa Niemi
Kuva: Nina Maunuaho

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s