Talvileiri Suomessa kannustaa luovaan oppimiseen

 

_MG_3690k
FICEAn Pekka Pellinen ja TOOT-Science -koulun opettaja Libin Wan kouluvierailulla.

Tunnelma on keskittynyt, kun ryhmä Kiinasta saapuneita lapsia viimeistelee suunnittelemiaan lumiveistoksia Ranualla. Lapset ovat Suomessa FICEAn eli Finland-China Education Associationin järjestämällä talvileirillä, joka pyrkii tutustuttamaan heidät suomalaiseen koulutukseen ja innostamaan heitä oppimaan uusin tavoin. Vuosittain järjestettävä talvileiri on yksi FICEAn keinoista edistää koulutusyhteistyötä Suomen ja Kiinan välillä.

Leirin keskeisimmiksi päämääriksi FICEAssa työskentelevä Lingwang Kong mainitsee luovan ja kriittisen ajattelun sekä yhteistyö- ja kommunikaatiotaitojen kehittymisen. Näiden tavoitteiden toteutumiseksi oppilaat muun muassa osallistuvat peruskoulun oppitunneille, vierailevat museoissa ja tutustuvat suomalaiseen kirjastojärjestelmään.

Mukana Suomessa on myös lasten opettajia. Libin Wan, alakoulun opettaja Henanin maakunnan pääkaupungista Zhengzhousta, kertoo vaikuttuneensa kouluvierailulla siitä, kuinka lämpimästi opettajat Suomessa suhtautuvat oppilaisiinsa.

— Tunneilta jäi kuva lämminhenkisyydestä ja tasapuolisuudesta. Suurin ero Kiinan koulujen oppitunteihin on se, että täällä oppilaat voivat leikkiä paljon. He saavat myös oman äänensä kuuluviin ja voivat esittää vapaasti kysymyksiä. Tämä teki minuun vaikutuksen.

Untitledtfhfh
Tampereen apulaispormestari Leena Kostiainen ojentaa lahjaa syntymäpäiviään Suomessa viettäneelle Qihe Wangille. Taustalla FICEAn pääsihteeri Dong Li.

Wanin oppilas, 8-vuotias Qihe Wang, näkee hänkin eroja Suomen ja Kiinan koulujen välillä.

— Suomalaisessa koulussa on erilainen lukujärjestys ja erilaiset opetusmenetelmät. Ero Kiinaan on melko suuri. Lempiasiani tähän mennessä onkin ollut tekemämme kouluvierailu.

Qihe kertoo olevansa toista kertaa elämässään ulkomailla.

— Aiemmin pidin Suomea vain pienenä maana, jota en tuntenut ja johon en kiinnittänyt huomiota. Tutustuttuani siihen mielikuvani muuttui. Tämä on mukava ja kaunis paikka.

Leirillä oppilaat saavat tutustua laajemminkin suomalaiseen kulttuuriin, minkä vuoksi sen aikana vieraillaan eri kaupungeissa ja kulttuurikohteissa. Viimeinen etappi matkalla on kuitenkin Tukholma. Kaikkiin vierailuihin ja aktiviteetteihin liitetään opetuksellisia tavoitteita, joten pelkästä turistimatkasta ei ole kyse. Laivamatkaa Tukholmaan Qihe lähestyy maiden välisen vertailun kautta.

— Matkalla Tukholmaan odotan näkeväni miten matkustajalaivat täällä eroavat kiinalaisista laivoista.

 

Judit Vikman

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s