H2Ö – musiikillinen mikrokosmi

Viime vuonna ensi kertaa järjestetty H2Ö on kiinnostava tulokas Suomen festarikesässä. Sitä on usein luonnehdittu mini-Flowksi tai edeltäjänsä Ilmiön manttelinperijäksi. Toissa viikonloppuna toistamiseen järjestetty H2Ö kuitenkin osoitti, että tulokasfestari on löytänyt oman äänensä ja tavan tehdä asioita. Yleisön puheissa toistuu usein se, miten H2Ö tuntuu ”kotoisammalta” kuin Flow. Tunnelma alueella olikin vähän kuin vinksahtaneessa mummolassa, rento ja hiukan kotikutoisen oloinen – mutta siihen voi kuitenkin luottaa, että kaikista perustarpeista huolehditaan.

Ruissalon telakka oli täynnä kiinnostavia installaatioita ja yksityiskohtia
Perjantaina esiintyi kiehtova Mirel Wagner, jolla on todennäköisesti tulevaisuudessaan suuria asioita.
Ruger Hauerin naivistinen taideräppiuho veti yleisöä perjantai-iltana.

H2Ö:n esiintyjälista oli tälläkin kertaa laaja, mutta varsinaisia pääesiintyjiä oli vaikea nimetä. Bänditarjonta oli monipuolista, ja useimmat nimet ainakin toistaiseksi melko tuntemattomia. Joukossa oli muutamia kulttisuosikkeja, kuten perjantaina esiintynyt Kebnekajse, 70-luvun proge-etnobändi, joka esiintyi Suomessa viimeksi lähes 40 vuotta sitten. Line-upista voi erottaa genrekokonaisuuksia, mutta todennäköisesti festarikävijä päätyi kuuntelemaan musiikkia myös oman mukavuusalueensa ulkopuolelta. H2Ö-kokemuksen avain onkin avoin mieli ja yllätyksellisyys. Yhdessä hetkessä voi vaipua konemusiikkitranssiin pimeässä varastotilassa ja seuraavassa ihastella jonkun heleää lauluääntä valoisassa hallissa.

70-luvun progebändi Kebnekajsen esiintyminen oli merkkitapaus, joka ei kuitenkaan varsinaisesti villiinnyttänyt yleisöä.
Monitaideohjelmaan lukeutui sirkuskokeiluja.
Kuppikakkujen ja kahvin anniskelusta vastasi turkulainen Gaggui.

Ruissalon Telakka on tunnelmallinen alue, jota H2Ö hyödynsi monin tavoin. Festivaaliohjelmaan kuului musiikin lisäksi oleellisesti monitaideohjelma eli erilaiset taideteokset ja performanssit, jotka värittivät aluetta ja kiehtoivat silmää. Sirkusesitykset, installaatiot ja taideteokset ilahduttivat aluetta kolutessa, ja lisäksi niiden sisällyttäminen festivaaliohjelmaan oli hieno tapa tarjota lahjakkaille taiteilijoille lisänäkyvyyttä. Lauantai-iltana yleisöä viihdytti esimerkiksi ensimmäinen bändikonseptien SM-kisa, jossa DJ DXXXA D tuomaroi kilpailijoiden selostuksia bändi-ideoistaan.

Ensimmäisen bändikonseptien SM-kilpailun voitti HC Boulevard.
Tuomas Henrikin Jeesuksen Kristuksen Bändin keikalla sekä bändi että yleisö olivat tyylikkäinä.
Veistämö on ehkä H2Ö:n kaunein esiintymis- ja olotila.

Lauantai-illan pimentyessä ihastuttivat alueen hienosti suunnitellut valot, jotka loistivat värikkäinä sateen keskellä. H2Ö lunasti toistamiseen suuret odotukset, ja tuntuu jo löytäneen paikkansa Suomen festarikesässä. Mikäli järjestäjien into vain riittää, sen menestystarina jatkunee vielä pitkään.
Kaisa Saarinen

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s